Klinisk Kostvejleder Helle Dahl Eriksen / helle@kostogkroppen.dk / 40369903/ Adelgade 15, Skanderborg / Rugaarden 5, Ry

Gode råd mod irritabel tyktarm

Måske har du allerede fået konstateret irritabel tyktarm eller en kronisk tarmsygdom. Eller måske er du i tvivl om, om dine problemer kunne skyldes en irritabel tyktarm. Uanset hvad, er der gode råd at hente i en skræddersyet behandlingsplan med fokus på kosten. 

For at fastlægge, hvorvidt der er tale om irritabel tyktarm eller en kronisk tarmsygdom, er det nødvendigt at se på listen af symptomer og overveje, om det er noget, du kan genkende.

Symptomer på irritabel tyktarm

  • Kvalme/ utilpashed
  • Træthed/ søvnproblemer
  • Smerter/ubehag i maven
  • Forstyrret afføringsmønster, vekslende
  • Diarré og forstoppelse
  • Oppustethed
  • Luft i maven
  • Pludselig afføringstrang

Utrolig mange oplever i dag udfordringer i tarmen i forbindelse med kosten, og rigtig mange lider af irritabel tyktarm. Man kalder i dag irritabel tyktarm for en folkesygdom, da mellem 10 og 20 procent af den danske befolkning lider af det. Sygdommen ses oftere hos kvinder end hos mænd, men indtil nu er der ingen bevis for en decideret sammenhæng. At have en irritabel tyktarm betyder, at der er en forstyrrelse af tarmfunktionen. Der findes et utal af gode råd til, hvordan man behandler sygdommen. Jeg mener dog, at den mest effektive vej mod lindring af sygdommen sker gennem kosten. 

irritabel tyktarm behandling kronisk tarmsygdom kost

Kroniske tarmsygdomme

Udover irritabel tyktarm lider flere også af kroniske tarmsygdomme såsom Colitis ulceros og Morbus Crohn. Hvor Colitis ulcerosa rammer tyktarmen, rammer Morbus Crohn oftest tyndtarmen, men kan findes i hele tarmsystemet. Sammen finder vi frem til årsagen til betændelsestilstanden, der ofte skyldes en ubalance i tarmbakterier. Gennem kosten kan vi forebygge, så sygdommen ikke udvikler sig eller hæmme betændelsestilstanden, så symptomerne i den kroniske tarmsygdom holdes i ro.

Mit mål er, at vi sammen finder ind til årsagen på dine udfordringer. En af de metoder, jeg bruger i behandlingen af irritabel tyktarm er Low FODMAP diæten. Low FODMAP diæten er en videnskabeligt dokumenteret kostretning, der har bevist, at den kan afhjælpe og/eller lindre de gener, man har ved irritabel tyktarm. Gennem forløbet finder vi frem til en løsning i forhold til din kost, der gør, at du i fremtiden undgår samme gener og opnår en livsstilsændring.

Hvad er Low FODMAP diæten?

Low FODMAP er ikke blot en hurtig kur. Det er derimod en livsstilsændring. Diæten kræver, at man er villig til at gå 100% ind i den for at undersøge, hvordan den kan hjælpe irritabel tyktarm eller kronisk tarmsygdom. Low FODMAP er ofte den metode, mine klienter ønsker at afprøve efter, at de har forsøgt sig med diverse gode råd og løsningsforslag. 

Udelukkelse af fødevarer & FODMAP lister

Low FODMAP er en diæt, hvor vi går ind og begrænser indtaget af 4 såkaldte fermenterbare kulhydrater. Grunden til, at det netop er disse kulhydrater, vi vælger er, at det er disse, som tyndtarmen kan have sværere ved at nedbryde sammenlignet med andre kulhydrater. Efter tyndtarmen kommer de fermenterbare kulhydrater ufordøjet ned i tyktarmen, hvor de bliver fermenteret (gæret). 

Der findes forskellige FODMAP lister, som indeholder forskellige typer af fødevarer med kulhydrater. Med Low FODMAP diæten begrænser man mængden er bestemte fødevarer i en periode. Herefter mplementeres fødevaren i kosten igen og gradvist øges mængden for at se, hvordan kroppen reagerer på den pågældende fødevare. På den måde kan man vurdere, om den pågældende fødevare har en effekt på irritabel tyktarm eller din kroniske tarmsygdom. 

Selve diæten er altså ret begrænsende, men det er samtidig også en diæt, som du kun skal følge i en afgrænset periode for at finde frem til de kulhydrater/fødevarer, du reagerer på. Det er vigtigt, at du overholder diæten 100%, så den giver et retvisende billede, og så du kommer i mål med projektet. FODMAP listerne hjælper dig til at finde ud af, hvad du skal lade være med at spise for at få det bedre og lindre irritabel tyktarm eller din kroniske tarmsygdom.

Low FODMAP diæten består af 3 faser:

1.Opstartsfasen: Du skal følge diæten, til du bliver symptomfri. Perioden varer cirka 4-8 uger. Her er mit gode råd mod irritabel tyktarm og opstart af diæten, at gå ind i diæten på et tidspunkt, hvor du ikke har en masse kommende arrangementer, da det kræver din fulde opmærksomhed i denne periode for at få den bedste effekt.

2.Genindførelsesfasen: Her følger du stadig Low FODMAP diæten, men prøver at indføre én high FODMAP fødevarer ad gangen. Såfremt du reagerer på denne fødevare, så bliver den udelukket på ny og den næste fødevare i gruppen afprøves. Perioden varer minimum 10 uger.

3.Livsstilsændring: Når du har fundet frem til de fødevarer, du reagerer på, kan du udelukke den/dem fra din fremtidige kost. Find den kostretning der passer til dine ønsker og behov. Med tiden kan du prøve at genindføre de ting du ikke tåler, så du kan se om du stadig reagerer på dem, eller om du igen kan tåle dem.

Du får selvfølgelig gode råd og vejledning, inden du påbegynder behandlingsforløbet mod irritabel tyktarm eller din kroniske tarmsygdom. Skal vi tage en snak om dine muligheder for behandling? Book en gratis og uforpligtende samtale hos mig i dag, så vi kan afklare mulighederne for et kostvejledningsforløb.

Klinisk Kostvejleder Helle Dahl Eriksen / helle@kostogkroppen.dk / 40369903/ Adelgade 15, Skanderborg / Rugaarden 5, Ry